· 

Sport en massagetherapie

Sport en massages, het gaat zo goed samen. Hoe vaak zie je niet dat een sporter voorafgaande aan een belangrijke prestatie een massage krijgt? Of juist na een fikse inspanning een massage nodig heeft? Een massage kan namelijk goed helpen om sportblessures te voorkomen. Massage werkt hier preventief. 

 

Het is niet zo dat een sporter altijd een klassieke stevige sportmassage nodig heeft. Mentaal is ook een belangrijk onderdeel van bijna iedere sport. Een massage draait dan juist om tijd voor jezelf te nemen, je hoofd weer even leeg te maken, zo dat je er weer tegenaan kunt.

 

Ook qua leeftijd maakt het geen verschil wat een massage voor sporters kan doen. Jongeren denken niet vaak aan de combinatie van sport en massages, terwijl de combinatie juist maakt dat je sportprestaties verbeteren. Vooral als je op jonge leeftijd op hoog niveau sport, is een massage zo goed voor je.

 

Ik heb meerdere sporters in mijn klantenkring, van verschillende leeftijden. Denk bv aan zwemmen, hardlopen, basketbal, volleybal, voetbal en hockey. Het leuke is dat ik door mijn ervaring bijna aan de spieren kan aflezen welke sport er wordt beoefend. Zo liggen bij zwemmers de spieren veel meer aan de oppervlakte, terwijl bij voetballers het onderlichaam sterker is ontwikkeld dan het bovenlichaam. Bij jongeren die sporten gaat ook vaak ook om prestatiedruk en stress gerelateerde klachten, om het sporten te combineren met school, werk en vrienden.    

 

Sport en massages, ze horen echt bij elkaar.